Jdi na obsah Jdi na menu
 


O specifických poruchách učení

29. 9. 2008
 
HandyCamping: O specifických poruchách učení
 
 
Veronika Havlová, Radek Musílek, Jarmila Onderková 05.05.2005 20:05
 
 
 

školačka - Autor: Základní škola Hluboká nad Vltavou  
 
Specifické poruchy učení, to bylo téma, o kterém přišly do HandyCampingu vyprávět Mgr. Jaroslava Budíková z pražské pedagogicko-psychologické poradny a ing. Dagmar Rýdlová jako člověk, který musí žít s dyslexií. "Předpona dys pochází z řečtiny a jedná se o určité obtíže při čtení, psaní nebo počítání," vysvětluje Budíková. Není to porucha intelektu. Dyslexie může vzniknout v době těhotenství, kdy se přenáší prožitky matky na dítě, nebo když dítě prožije nějaký traumatický zážitek.

Dítě s dyslexií potřebuje speciální péči při výuce. Musí se začínat od toho, co dítě zvládá, a pomocí ostatních smyslů to dále rozvíjet. Zraková a sluchová paměť napomáhá k rozšíření slovní zásoby. Odstranění dyslexie je individuální, hodně dětí se jí téměř zbaví na druhém stupni základní školy. Běžně studují na středních školách, ale i mnozí absolventi vysokých škol jsou dyslektici.

"Když jsem nastoupila do školy, o dyslexii se ještě nevědělo, takže jsem jen špatně četla a nikdo mi neporadil. Dodnes mám problémy se čtením, ale co potřebuji, to si přečtu," říká Rýdlová. Vystudovala vysokou školu a nastoupila do zaměstnání. Když pracovala se spoustou tabulek, dělalo jí to velký problém, kolegové měli stejnou práci hotovou za podstatně kratší dobu. Myslela si, že špatně vidí, tak navštívila lékaře. Oči měla v pořádku a u dalších lékařů se zjistilo, že má dyslexii, která je příčinou jejích problémů se čtením.

Dnes spolupracuje s Dys-centrem Praha, kde předává své zkušenosti. Vede různé semináře pro rodiče, učitele a speciální pedagogy. Vytváří speciální učební pomůcky a metody pro děti s dyslexií. Je členkou České společnosti Dyslexie a členkou Českého svazu vynálezců a zlepšovatelů.

Dotazy, náměty a informace o vašich akcích můžete posílat na adresu:
HandyCamping, ČRo 1 - Radiožurnál, Vinohradská 12, 120 99 Praha
. Nebo na e-mail: hc@rozhlas.cz.

 

Často se mu pletou písmenka, která jsou si graficky podobná, písmena se mu nespojují do slabik a slabiky do slov, odhaduje koncovky a někdy zaměňuje i celá slova. 

Přečíst text je pro takové dítě utrpení a poté, co jej s vynaložením všech sil přelouská, většinou vůbec neví, o čem to bylo. Problém je často spojen i s potížemi se psaním, které se samostatně označují jako dysgrafie. Ty se projevují tak, že dítě píše většinou nečitelně, špatně odhaduje tvary jednotlivých písmen, zaměňuje a vynechává písmena, háčky, čárky nebo i celé slabiky. Velkým problémem dnešních dětí je též hyperaktivita s poruchou soustředěnosti.

 

Zkusme hledat příčinu těchto problémů ve způsobu vzdělávání. Možná jsou ve škole nebo doma kladeny větší nároky, než jsou žáci schopni zvládat a tak selhávají. Není dostatek času se jednotlivé látce věnovat a pořádně ji objasnit, aby ji studenti dobře pochopili a byli ji pak schopni skutečně v životě používat. Je opravdu nutné, aby děti na 1. stupni znaly vše, co se jim dnes předkládá? Snažíme se snad „jít s dobou“ a dát dětem v dobrém co nejvíce informací, které dnešní společnost nabízí, aby o nic nepřišly? Je však lepší spousta informací bez znalosti použití, oproti menšímu množství informací, které se dostatečně procvičí, děti v nich mají jasno a dokáží je použít? Chceme snad mít v budoucnu děti, které vycházejí z 9. třídy a v hlavě mají nesčetné množství informací, ze kterých jsou zmatené? Jak se pak takový člověk má zařadit do společnosti a být jí přínosný? 

 

A možná je to také tím, že studenti vlastně vůbec neví, jak správně studovat. Každý z nás si přeje, aby se naše dítě v budoucnosti úspěšně uplatnilo. Základem úspěšné budoucnosti je dobré vzdělání. To však může být zcela nedosažitelný cíl bez tak základních dovedností, jakými jsou čtení či psaní. A už zde může celý problém začít.  

 
 

Když se děti dostanou do školy, nadšené a prahnoucí po vědění, začnou postupně narážet na spoustu nových slov a pojmů, které nepochopí. Základy učiva jim pak do sebe nezapadnou, látka začne být nesrozumitelná a komplikovaná, žáci ztrácí schopnost se soustředit, narážejí na další spoustu nepochopených slov a symbolů a začnou věci odhadovat a studovat jen povrchně bez skutečného porozumění toho, co se učí. Škola pak může být utrpením. 

 
 

Aby člověk mohl něco používat, musí tomu nejdřív skutečně rozumět. Když se zeptáte kteréhokoli žáka, co je to vlastně čtení, písmenko, hláska, slabika, slovo, dvojtečka, uvozovky, čárka apod., ve většině případů vám nebude vůbec schopen odpovědět, přestože toto jsou základní pojmy, se kterými se setkává, když se učí číst. A tady začínají první problémy se čtením. 

 
 

Je proto důležité, aby se na dyslexii, dysgrafii a poruchu soustředěnosti nahlíželo jako na studijní problém. Tímto způsobem pracuje i Studijní centrum BASIC, které funguje v Praze na Vinohradech od roku 2002 a na dalších 9 místech v České republice (Pelhřimov, Dobříš, Příbram, Český Brod, Hradec Králové, Pardubice, České Budějovice, Ostrava, Plzeň) a pomáhá dětem zvládnout jejich problémy se čtením a psaním pomocí individuálního nebo intenzivního doučování. To znamená, že věří, že tyto problémy vznikly během studia a podle toho také přistupuje k řešení těchto problémů – zvládá je během studia. Technologie, kterou centrum používá, se zaměřuje na problém, proč lidé nemohou vždy ihned a efektivně použít to, co se naučili. Více podrobností o metodě a konkrétních postupech najdete na www.basic.cz

 
 

 

 
 

A jakou zkušenost mají se studijním centrem BASIC rodiče?
"Dcera Terezka měla problém se čtením a v matematice s násobením a dělením. Myslím si, že nám BASIC hodně pomohl. Obojí se hodně zlepšilo, Terka si je jistější ve čtení a dělí a násobí bravurně. Mám velkou radost, že se tak zlepšila. Navíc sem chodila ráda a s chutí. Doma si víc čte a už se těším, až si přečte sama a ráda první knížku." paní T. 

 
 

"Díky doučování zde jsem se o 100% zlepšila v českém jazyce. Začala mě chválit i moje paní učitelka. Po dlouhé době jsem dokonce dostala dvojku ze čtvrtletní písemné práce. A to je u mě velký pokrok. Od té doby, co sem docházím mě dokonce více baví český jazyk." studentka, 15 let 
 
"Bylo to úžasné, zlepšila jsem se ve čtení a v psaní. Markéta umí všechno vysvětlit. Věděla jsem, o čem je řeč a dostala jsem jedničku z diktátu, byla první a doufám, že ne poslední. Vřele všem doporučuji. Díky BASICu je to ve škole lepší. Děkuji." studentka, 13 let 

 
 
 

Zdroj a foto: Studijní centrum BASIC, www.basic.cz

Autor: Tashik


Diskuse k článku

2.9. 10:52 §§ | rasputin
3.9. 8:50 Re:§§ | Hans Lindemann von Rammstein
3.9. 10:30 Re:§§ | anna
3.9. 16:49 Re:§§ | Hans Lindemann von Rammstein

Redakce serveru nenese odpovědnost za obsah diskuzí a vyhrazuje si právo mazat nevhodné příspěvky.

 
 
  ČRo 1 - Radiožurnál - HandyCamping  - čt 20:05  
 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA